Wednesday, 28 December 2011

Update: Tak Cukup Jawa (Dengan Resipi)

Mee jawa, hasil nukilan saya 2 hari lepas.  Dan yg pentingnya colour mee jawa saya ni mcm tak kena, oren sgt. Sebab saya guna sweet potatoes yg colour oren kot. Eh jap, biasanya mee jawa colour apa eh?

Tapi tak cukup jawa sebab takda togey and tauhu.


MEE JAWA (source: Diya Belog Pepel)

Ingredients

3 ketul ubi keledek (direbus dan dikisar, klu suka kuahnya pekat lebihkan)
4 sudu besar cili kering yg telah dikisar (klu suka pedas lebihkan)
air rebusan daging (kalau nak kuah banyak lebihkan air)
1 sudu besar serbuk kari daging dijadikkan pes (yg ni saya tambah)
garam dan gula
1@2 asam keping
2 biji bawang besaq (kisar) *
3 ulas bawang putih[di mayang]*
k.k.manis,bunga lawang dan buah pelaga (agak2 la)*
sedikit halia (dihiris kecik2)*
1bungkus mee dicelur
sawi,taugeh dicelur
tauhu digoreng dan dipotong nipis
daun bwang,daun sup & cili merah tuk hiasan....
daging yg telah direbus
telur

Method
1. Tumis bahan2 yg bertanda* sehingga naik bau
2. Kemudian masukan cili kering tadi, biar sehingga pecah minyak.
3. Masukkan pes kari tadi.
4. Kemudian masukkan air rebusan daging dan ubi yg diblend tadi. Kalau nak banyak kuah, tambah air lagi.
5. Masukan garam dan gula.

Sangat senang dan sedakk weyyy!!

16 comments:

Siti Fatimah said...

nak resipi...terliur ok...

linda said...

terliur guwe pagi2 tengok gambaq mee jawa.

aliaaroslan said...

ape saja mee berkuah, saya belasah aje, kengkadang tak tau ape nama dia. yang nyata mee kari saya paling konfident tau.

bujal X said...

ada daging kah? mak saya buat letak udang~he~~

Hikbal Ujir said...

ngah! mcm mee rebus tgk..tp looks fantastika...

Kazaztan Team said...

Mee jawa yg pernah buat warna coklat merah...lagi haru

DeLancrettLurpak said...

Siti,

Ok. aku update entry ni with recipe jap agi eh..

DeLancrettLurpak said...

Linda,

sedak weeeyyy! hehehe

DeLancrettLurpak said...

Aliaa,

Heheh, akak mmg suka mee2 ni, tu yg gigih heheh

DeLancrettLurpak said...

Bujal,

Saya tak pernah makan mee jawa letak udang.. eh nak try la mee jawa mak awak..

DeLancrettLurpak said...

Ibal,
Tu la angah konpius.. tapi I think kan, org sarawak panggil this one as mee jawa but kita panggil ni mee rebus.. eh tapi mee rebus mak lain laa...

DeLancrettLurpak said...

kazaztan,

saya rasa mee jawa akak tu versi causian kot..mix la katakan, heheheh

suhana azlin said...

you, i pun sukaaa tau..hubby je yg x gemar ntah pape je

tp selalu buat panggil mee rebus, apa beza mee rebus dgn mee jawa ek? sama je kut kan sbb cam asal dari johor yg mmg ramai org jawa..kan? hehe

DeLancrettLurpak said...

Suhana,

Ntah aku pun taktau la, tapi seingat aku mee jawa sarawak tak pekat mcm gini.. yg ni mmg pekat melekat tapi sedapppp!

C-I-K-I-N-T-O said...

terbaik..nnt nk cuba..tapi entah bila..hahaha

Mak Piah said...

ok this is lunch today.

Thank U.

x

Related Posts with Thumbnails