Tuesday, 1 November 2011

Telur Padi/Century Egg

Saya tak pernah tau kewujudan telur padi ni sampailah saya kawin dgn T-Bag. 

Memulanya saya tak suka, sebab saya rasa macam ia ada bau hanyir. Ni le rupanya bila dipotong.


Tapi lama-lama saya suka pulak, sebab saya suka layan makan dgn bubur nasik. Chicken porridge dengan kacang goreng, ikan bilis goreng, lettuce pickles dan telur padi. 

Makan mcm gini pun boleh bertambah tahuuuu. 
Ada org makan dengan nasi. Gaul dengan kicap. 


Oh kamu nak tahu mana saya dpt telur padi ni kat sini? 
Sebenonye, saya seludup benda ni ke Hengland, kihkihkih.
Photobucket

28 comments:

bujal X said...

bau dia saya tak tahan~~

zarin said...

tk pernah tahu kewujudannya sehingga hari ini. tapikan, nak cakap bubur nasi tu menggoda jiwa raga hokkay!

hOtMaMa said...

tak pernah tahu pun ada wujud telur hitam mcm ni..hikhik.. telur masin tahu le..

cahya indah said...

suka makan bubur macam tu jugak tapi dengan telur masin..

Nur68 said...

Kamek pun sik suka makan dolok tapi bila dah pandei makan, it's one of my fav, makan dengan bubur or nasik, makan dengan kicap, cabik padi & hirisan leyak...perghhhhhhh!!!....apa kabar tek Mim?..

VeeZee said...

rendam dalam air panas for few minutes kasi buang bau hanyir? hancing.kalau saya yg prepare lah.. :)

KSWSK said...

apa dorang buh smpai telur putih dia tu jd mcm itam?

Kazaztan Team said...

pernah rasa sekali..tgk agak pelik...jadi rasa...bila rasa... ok aje... cuma satu aje soalan..cam ne die (telur tu) leh jadi cam tu...

DeLancrettLurpak said...

Bujal:
Kamu makan la masa kamu kena flu, hehehe..

DeLancrettLurpak said...

Zarin:
T-Bag suka beno makan bubur ayam mcm gini, I lagi la suka tlg buatkan, sebab senang, hahahah

DeLancrettLurpak said...

hotmama:
Kan? Kan? Tapi sedapppp!

DeLancrettLurpak said...

Nur68:
Kmk sehat jak koh.. kmk dengar dah musim landas di sinun? Bahaya aih, take care ktk org.. UNIMAS ya la tempat favourite lightning ..

kmk sik pernah makan dgn berleyak indah.. kelak mok cobalah.. tapi masalahnya telur padi sikda banyak, huwaaa!!!

DeLancrettLurpak said...

Cahya Indah:
Kami kalau kat melaka mmg makan bubur nasi dgn telur masin and kangkung belacan. tapi di Kuching, lain sikit.. tapi dua-dua sedap!!

DeLancrettLurpak said...

VeeZee:
Oh ye ke? Baru saya tahu.. Thanks for the tip ya :)

DeLancrettLurpak said...

Wawa:
Ntah, aku pun taktau.. tapi yg pastinya kena beli yg without lead tu..yg ada lead tu bahaya...

DeLancrettLurpak said...

Kazaztan:
Soalan yg tidak sesuai utk saya.. Yg saya tahu, mcmana nak makan, kihkihkih

Ann Huda (Ate) said...

Tak pernah tahu pun ada telur cam tu. Ate pun baru makan bubur semalam dg sambal ketuk bilis, telur masin, kentang bilis kicap. Bertambah2.

Ribbon Clown said...

Sep lah mimah..aku pun suka makan benda nih..tp wajib makan ng bubur nasik je.. makan gitu, tidak skali..

first time aku try makan masa kat Paris.. hahaha percayalah hehe punyalah jauh..kt restorant cina lah tp..

DeLancrettLurpak said...

Ate:
perhhh!! hevat sungguh lauk bubur mu Ate! Siap ada sambal ketuk tuuuuu...


*Terlior*

DeLancrettLurpak said...

Pe'jah:
Gile jauh ko makan, hehehehe..
Dkt singapore senang tak carik telur ni?

Ribbon Clown said...

Hehe kt SG senang gak jupe.. Ni Part of Chinese food kan? Diorg mkn ng bubur gak kalau x silap.. Aku time kebulur, seme bedal..

makcikkantin said...

Tak pernah makcik tengok yang hitam ni, apalagi memakan nya....

Mamma Olyn ♥ said...

xpenah mkn pon, tp sma ka gan telur yg rendam dlm air herba tu, hmm yg tu i penah mkn ms g genting hgland, sedappp..hehe

DeLancrettLurpak said...

Pe'jah: Aku time kebulur sempat lagi memilih..hehe.. Ntah, aku pun tak sure. Yg pastinya, telur ni biasa jumpa kalau kat Sarawak

DeLancrettLurpak said...

McKantin:
Nampak huduh.. tapi sebenornya sedapp! hehehe

DeLancrettLurpak said...

Olyn:
Oh yg tu telur herba kann? Yg bau dia sgt menusuk kalbu tu, I tak pernah coba, telur padi ni dia balut dgn padi la kot.. tapi bukan beras.. hehehe

Nur68 said...

Mim, nyalah ya, arumbulak tiap2 hari ujan...UNIMAS ibohnya...nang medan kilat...kamek makan ngan leyak duak cabik k ngilang bau n rasa lantoh..mun ndak sik kamek nak makan telor padi ya...

U take care too ya...

Mamma Olyn ♥ said...

aah telur herba.. eh sdap tau, mmg bau busyuk tpkan rs cam na eh nak gtau tp mmg sodap la..hahha, nnti u try*_^

Related Posts with Thumbnails