Monday, 1 August 2011

Ramadhan Menu : Week 1 Plan


Ada yg berikrar taknak pi pasar ramadhan tahun ni? Kami balik Mesia nanti confirm pegi punya, bukan nak beli apa pun, sebab biasanya mak saya buat kuih sekali, saja nak kasik pasar ramadhan tu sesak, kihkihkih. Anyway, sementara nak tunggu balik Mesia, kena la kami masak. So, ini adalah menu yg saya plan. Mungkin korang pun takdak idea nak masak apa, bolehla ambik idea di sini. Eh korang pun, jgn lupa bgtau plan korang, boleh la saya guna utk next week punya plan. Huihhh, korang ingat senang ke nak pikir menu plan, haish! 

Mon 1st : Jemputan buka puasa, organizer says it's going to be nasi minyak and the cronies. Still thinking apakah lauk yg boleh dibawa utk complement the nasik minyak, korang tlg idea kat patik ni haa. Will bring murtabak as well. 
Tues 2nd: Nasi Ayam Penyet and seri muka microwave
Wed 3rd: Sambal sotong, ikan goreng. 
Thurs 4th: Kambing masak hitam, udang goreng kunyit.
Fri 5th: Asam pedas ayam, ikan goreng
Sat 6th:  MCB Buka puasa. They say it's going to be Kampung concept. Sudah plan something with Kak Wan, rasanya pecal kot and vadeh maybe. 
Sun 7th:Nasi Tomato, ayam Masak Merah, papadom



Saya biasanya mmg dah buat isi murtabak banyak-banyak. So everytime dah takde idea kuih, saya akan buat murtabak sajo, lagipun T-Bag mmg suka murtabak. If you see dkt the plan, saya hanya letak murtabak, vadeh and seri muka  je as the kuihs. Maybe akan buat kuih lain like buah melaka, depends on the tekak on that day.


Selamat Menyambut Ramadhan.
Image Source

Share tau idea korang for Ramadhan Menu Plan, ringan sikit beban nak memikiokan menu ni, heh!

Photobucket

29 comments:

Ribbon Clown said...

mim,

menu planner aku, nasik lemak, nasik ayam, nasik bukhari, nasik ayam balik haha..senang nak masak nasik bertitle nih.. kuih plak, kuih cara, kuih keria, agar2 segala type and air cendol.. tu je..sekian laporan sharing dari singapura ;p

Slamat berpuasa Mim and family.. :D

Kazaztan Team said...

ada aje idea dia nak makan ape...org tak ada ler.. tak terpk lg...tunggu kol 4.30 la baru leh pk...ehhehehehe

Chik Att said...

tak dak plan lagi ni ...cam no ...

kucingorengemok said...

plan saya, step 1: keluarkan ikan dari freezer, letak dalam fridge biasa

sekian

selamat berpuasa!

norh said...

menu saya, bergantung apa yg ada kat pasar ramadhan.. :)
Selamat berpuasa...

lemongrass said...

Menu I malam ni, seafood fettucine. But we all mula puasa esok so menu buka puasa still tak fikir lagi, hehehe.
But definitely not nasi every night lah, hahaha.
Kuih muih I pun lebih kurang you jugak, murtabak mini, vadeh, keria, donut, kuih bom, red bean buns, buah melaka and badak berendam :-).

Daddy Ziyyad said...

Selamat Berpuasa!!!

Buka pukul berapa kat sana?

Saya ingat nak tepek gambar makanan buka puasa saya lah sepanjang sebulan ni..boleh kamu dapat idea nanti..:P

Suria Shahril said...

mim....
aku kat fabulousmom.wordpress....
maleh nak bgtau kat twit...ade sebab tertentu....hahahhaha

KSWSK said...

nasi minyak lawan ngan ayam msk merah or rendang ayam..wallah..sodap seh..

Hikbal Ujir said...

sebelom tido dah pk menu satu minggu,
isnin-nasi tomato, selasa-spagheti jer, rabu-nasi semula,nasi ayam, khamis- kuew teow goreng, jumaat- menu dari bazaar ramadan,yeay!, sabtu dan ahad-samada ibu mertua atau suami tercinta yg memasak..mau rest..ihihi

selamat ber-ramadan!!

DeLancrettLurpak said...

@Ribbon Clown
gigih la ko buat all the kuihs! dkt singapore pun ada bazaar ramadhan gak kan? pi la turun ambik gambar, post dkt blog ko.. heheheh

selamat berposa pe'jah :)

DeLancrettLurpak said...

@Kazaztan Team
idea ini sebenarnya depends on brg basah yg ada dalam freezer tu.. hehehe

DeLancrettLurpak said...

@Chik Att
alah, korang kalau takde idea, pegi jek mana2 kedai, sonang, saya? huwaaa!!!

DeLancrettLurpak said...

@kucingorengemok
dah nama kucing, ikan je la kannn.. kucing kaya tauu..sebab ikan mahal.. hehehe

DeLancrettLurpak said...

@norh
cisss!!! sonang cerita kan?

DeLancrettLurpak said...

@lemongrass
i biasanya first week mmg makan nasik, kang dah masuk 2nd week, mula la terliur mee hailam la, mee bandung laa.. heheheh

i paling teruja nak buat kuih during ramadhan.. tapi malangnye selalu kena buat portion kecik2, sebab kami bukan pemakan kuihs sgt

DeLancrettLurpak said...

@Daddy Ziyyad
haa.. tepekla.. senang sikit nak come out dgn idea.. hehehe...

buka puasa adalah pukul 8.59mlm..

selamat berpuasa DZ!

DeLancrettLurpak said...

@Suria Shahril
boleh tak aku tepek blog ko dkt blog list aku? senang aku tau ko update ke tidak?

DeLancrettLurpak said...

@KSWSK
itulah, aku takut organizer dah buat ayam, tu pasal aku rasa nak buat udang aje lahh

DeLancrettLurpak said...

@Hikbal Ujir
ni azza ke ibal yg tulis comment ni? konpius acik ni haa..

Arina said...

Menu buka posa akak hari ni masak lemak putih soo hoon+fucuk+kim cham+black fungus(semuanya kena rendam bagi kembang dulu sblum masak),sambal udang,telor masin...jadik lah...ade lemak,pedas,masin......

DeLancrettLurpak said...

@Arina
akak, kalau saya, mmg cukup dah tuu.. takyah ayam/daging/ikan pun.isk terliur pulak terbyr telur masin tu, hehehehe

Arina said...

Esok pulak akak rasa nak goreng taugeh kasar dg tauhu,goring bercili kentang ikan bilis (tumbuk cili hidup aje) dan masak lomak cili api telor itik bubuh belimbing buloh, amacam? okay tak??....hehehe, makan...makan..makan....itu aje lah yg akak ingat....

makcikkantin said...

Masak cabai ikan kering ( or some say acar ikan masin) + masak lemak fucuk, suhun, telur n bayam.....perghhh (utk mck but no no for my sons) :))

Lya Colours said...

selamat berpuasa =)

DeLancrettLurpak said...

@Arina
perhhhhh, menu mantop akak! bak sini alamat rumah,saya nak pi makan, saya nak menu yg ini tauuu.. terliur kak saya terbyg goring bercili kentang ikan bilis tu, kena pulak dgn masak lemak telur, perhh.. akak share la recipe masak lemak telur itik tuu

DeLancrettLurpak said...

@makcikkantin
eh, cukup la tu kan, yg penting mesti ada pedas and sayur.. heheh..alah2 budak laki mmg cenggituu

DeLancrettLurpak said...

@Lya Colours
selamat berpuasa lya :) buka masak apa?

suhana azlin said...

tu la kan? penat tau fikir nak masak apa lauk berbuka..otak ni dok kira tarikh nk balik kg jek hehe...

sama la kita pun paling senang buat iti karipap extra, boleh buat karipap dan di modify jadi inti murtabak =)

Related Posts with Thumbnails