Tuesday, 5 April 2011

Mekong Catfish.... Slurpppp!!!

Dah lama jugak saya tak beli Mekong Catfish. Dia sama gen dgn ikan patin la, tapi nama species nye lain. Yg pentingnya, texture ikan ni sama dgn ikan patin dan dia ada part lemak-lemak mcm ikan patin. So, hari ni saya masak ikan adik-beradik-ikan-patin ni masak lemak cili api. slurrrrrp!!!


Saya masak tiga potong aje ikan. Sekali T-Bag nak tambah lagi, dah takde, alahai kesian. So, esok saya cadang tambah aje la ikan pada balance kuah itu. Malas kan patik?


6 ketol ikan ini di Wai Yi Hong adalah GBP2.45.


Pastu saya buat ini.
Ini namanya KUIH BAKAR MENDAPAN. Tak dapek do kek mano-mano kodai. Umah se yo ado!!!


Sebenonye nak bagi jiran sebelah, Carol and Oliver. Diorg pernah makan kuih ni masa summer last year di rumah kami. Sebab rupa huduh gilos, so kena kasik potong cantek-cantek dulu, hehehe. Jiran sebelah ni mmg baik, sebab selalu tlg amikkan bungkusan2 kami kalau kami keluar rumah. Kalau T-Bag takda and ada pulak bungkusan berat, dia pulak gigih angkat masuk dalam rumah, padahal dah 60+ umur si Oliver tu. Yang pentingnya, dia tlg tgk-tgkkan rumah kalau kami takde. Adat berjiran uols, macam tu la.


 Ok, sekian, terima kasih.
(taktau nak bagi ending apa, hence the last sentence, kihkihkih)

psssst, kalau korang berjiran dengan saya, saya siap buleh tlg tgkkan org potong rumput, tapi satu snack plate kepsi eh.. kihkihkih...
Photobucket

27 comments:

somuffins said...

DLL
You sure nak satu snack plate kepsi aje? Taknak dessert sundae atau mcflurry?

Atau, nak tak sepinggan ayam penyet 3-rasa??

Lady Arween said...

Saya kalu tolong nk upah chilies crab

gedek! said...

Kuah mekong catfish tu panaskan balik kasi pebih thick lepas tu buat cicah roti, mesti bes!

Yummy!

Chik Att said...

rupa tak penting .... rasa mesti mabeles.....

org kata ... biar sakit di mata .... jnagan sakit di hati hahahahaha

bujal X said...

kuih tu tak cukup zat kah?haha~~

DrSinga said...

tang garing tang tepi tu lah yang sedap!!!

Daddy Ziyyad said...

adakah mekong cat fish ni adik beradik juga dengan ikan keli?

Kazaztan Team said...

tiba2 sudah teringin nak mkn ikan patin...leleh...

Ribbon Clown said...

murah nyer 6 ketul gbp2.45 .. aku jarang makan ikan patin sebenarnyer hehe duk sg, lagi jarang makan..

btw, ko pakai reseepi mana kuih bakar tu..aku teringin plk nak makan kuih bakar mendap hehe

DeLancrettLurpak said...

@somuffins
I kan kureng bab sundae mundae ni tau.. tapi kalau T-Bag beli, I mintak la sikit kannn, heheheh

what? ada ayam penyet 3 rasa ke skarang? ayam penyet pun dah abis canggih for me, kalau 3 rasa, mesti mengigil betol tahap kesedappannya! nakkk!!!

DeLancrettLurpak said...

@Lady Arween
umaaaang aiii!! ni bukan setakat monitor rumah ni, ni harus kena mintak lap tingkap rumah :P

DeLancrettLurpak said...

@gedek!
ape lak roti uncle! lempeng aaaa...

DeLancrettLurpak said...

@Chik Att
rasa adalah sgt marvellous.. sebab dah tinggal 3-4 ketul aje... heheheh

DeLancrettLurpak said...

@bujal X
kuih tu kurang calcium..
penat saya suruh dia minum susu, dia taknak!!!!

DeLancrettLurpak said...

@Daddy Ziyyad
oh tidak, keli dan patin tidak sama family pun.. species lagi laa tak sama kannn...

DeLancrettLurpak said...

@DrSingatang garing tu la yg saya belasahhh, hehehehhe...

DeLancrettLurpak said...

@Kazaztan Team
heheheh... carik jgn tak carik, patin masak asam pedas pun sedap! kalau nak over sedap, patin masak tempoyak, fullamakkk!!!!

DeLancrettLurpak said...

@Ribbon Clown
aku suka ikan patin.. tapi kalau selalu sgt, muak la pulakk.. tu pasal aku jarang nak beli..

ko nak ke the recipe.. aku pass kat ko thru FB eh?

Mamma Olyn ♥ said...

br je wat last week, mati2 i ingat ikan tongkol besar, uwaaaa .. i wat gulai.. tp i rasa cam ikan keli, ye ke? tp gabak sgt klu nak kata ikan keli, pepun kuih bakar mu mmg nampak sedap & menyelerakan wlaupun dlm versi mendap:)

Cik Ina minat Do do Cheng said...

kuih bakar tu , memang peberet makcik.lagi lemak lagi bestkan.pandai ko buat kuih bakar tu.makcik pun tak pernah buat kuih bakar lagi.balik ni , cam nak cari kuih bakar terus.

DeLancrettLurpak said...

@Mamma Olyn ♥
rasanya sembilang kot.. kat sini ada jual ikan sembilang..

mmg sedapp!! husband I mmg suka kuih ni, heheheh

DeLancrettLurpak said...

@Cik Ina minat Do do Cheng
kalau ada mould bentuk bunga kemboja tu, lagi best!!!

saya pakai santan and fresh milk, mantap tau rasanya!!!

Melissa Imran said...

menarik giler ikan tu kak. mesti kat bahgian perut dia ada rasa lemak2 kan.. owh bahagianya perasaan

Madam Sooyaree said...

Jangan jadi jiran aku, shovel kita dia reti pinjam. Tau-tau atas snow rumah aku ada puntung rokok dia. Busuk punya orang

DeLancrettLurpak said...

@Melissa Imran
masa letak lauk tu dalam mangkuk, mata dah aim dah which one nak diambik, tentunya amik yg paling tebal lemaknye, heheheheh.. mmg bahagia Farrah oi! hehehe

DeLancrettLurpak said...

@Madam Sooyaree
eh eh, banyak cantek muka jiran ko!!
lain kali masa snow, ko shove all ice tu dkt rumah dia.. heheheh, ada gak yg jatuh terlentang lalu broken hip ni kannngggg!! heheheheh

- GC - said...

nak snack plate? heyyy..kamu kan diet skrg nihhhh.. hahaha

Related Posts with Thumbnails