Friday, 18 February 2011

Jepun di Utara, Malaysia in the Middle


Bangun pagi, kepalaku nyut nyut nyut. Ada kesah malam tadi, nanti - nanti saya cerita lain entry. Siapkan Yaya-Yayen, Lepas tu timbang berat badan, dah 3 minggu dia stuck dkt 64.4. Eh sekali, turun daa 0.4kg. Walaupun kepala nyut nyut, nyut, hati manyak senang, perut lapar, turun buat breakfast. Simple saja, sebab nak perabih baguette yg ada.

Chilli Tuna with Cheese on Baguette

Lepas hantar Yaya-Yayen pi school, saya balik rumah dan buat kerja lah, kalau tgk TV sampai tahun depan tak siap kerja, kan? Kepala ni masih nyut nyut nyut.. Dengan kesah semalamnya, dengan paper yg tak sudah2, dengan coding yang tak abis2, dengan baju yg tinggi menggunung utk dilipat (masuk 3 bakul dah), itulah namanya dugaan, jangan bising-bising, buat sajalah! T-Bag balik dari school, saya mengadu lapar and dah lama tak rasa air tangan suami. Pastu si suami kesian, buatkan maggi curry dengan telur. Lepas makan, terus baik sakit kepala, ajaib! Lain kali boleh masak lagi kalau saya sakit kepala, next nasi beriani, ada berani?

Yaya-Yayen balik dari school, terus saya pung pang masuk dapur. Terus teringat dkt CikSom punya sambal hijau. Check dalam fridge, alaaaaa, takde cili hijau, hanya ada cili merah and cili burung, belasah laa labu. So, akibatnya tuan-puan, tak jadik la sambal hijau, jadik sambal cekelat. Tapi rasa adalah sedap!


Itu adalah cita rasa anak tekak saya. Mari buat cita rasa anak tekak T-Bag and Yaya-Yayen pulak.

Ini Ayam Masak Kunyit. Kalau takda sayur lain dalam fridge, sila belasah masuk carrot dalam masakan anda. Kang orang lain tak leh complaint kannn?

Buat pulak favourite Yaya-Yayen, Squid Tempura. Sedap!

Saya tak terer nak buat batter sendiri. So, saya pakai tepung tempura yg jual dkt Asda, macam ni ghupo eh.

So, jadikla menu khamis saya yang rasa "lama gile aku masak, sungguh amatur". Start pukul 5.15pm, pukul 6.30pm baru terkedek-kedek nak makan. Almaklumlah, dah lama tak berbaik-baik dengan pots and pans dkt dapur. Semalam hanya masak mee rebus guna perencah Adami. Masak mee rebus guna perencah umpama macam masak mee maggi, tapi bezanya 25minute baru siap, so tak aci la kalau kite kata kita masak mee rebus.

Oleh kerana saya hanya makan 3-4 sudu nasi. Saya makan banyak sikit squid tu, cicah dengan sambal cekelat saya itu, sedap uols! Eh ada apa kira, Jepun di utara, Malaysia in the middle, dalam perut, bikin muafakat, hehehehe.
Photobucket

18 comments:

kucingorengemok said...

goreng² tempura/celup tepung ni kita tak pass lagi la... sebab tu asik gi makan kat seafood place je, har har

Lady of Leisure said...

huwa same lah kita, kadang tu i perasan kan, bila diet bagai nak rak siap workout lagi, berat turun mcm nak tak nak, tapi kadang bila bantai makan, dia lagi turun banyak.. hehe..

zarin said...

eh, i pun tk rreti reti lg nk buat batter sdn bhd utk celup tepung tu..beli siap juga akhirnya
your sambal cekelat tu lebih kurang rupa my sambal jugak la...tkde cili ijo ler katakan...cekelat pun sedap gak kat tekak kan kan!


errr agak2 cik som terbatuk batuk tak tengok nama dia di sebut sebut ni? :D

Ms.Lilies said...

kan??
masuk perut pastu uk uk sama gak kekdahnya


hahahaha

marahman said...

patutlah hati aku kuat nak melawat blog kau, rupa2nya kau ada nyebut jepun eh...:p

Daddy Ziyyad said...

saya ingatkan kalau tinggal diUK, lagi senang nak berdiet...sebab boleh tinggalkan all fried foods & nasik tuh...:P

-cuba jgn masak. Makan aja roti. ~haha

somuffins said...

DLL
Sambal cekelat, sambal cekelatlah, janji sedaps! Tul tak?
.
.
p/s: Zarin, ciksom tu bukan aje terbatuk2 malah terus terk*n*u* sekali, muahaha..

aliaaroslan said...

wah.. sungguh seronok tengok makanan tersebut lalu terus tengok ape mama masak. hik hik.. malas sungguh daku ini..

DeLancrettLurpak said...

KOG: eleehhh, saje la kan, nanti deris kata takyah makan luar, jom makan kat rumah aje sebab KOG dah pandai buat, kannnn? :P

DeLancrettLurpak said...

LL: I dah tau dah trick my body, tak leh makan nasik more than once per day, and no drinks with high sugar content, kalau I buat ikut yang ni, confirm dia akan turun, takpun maintain :)

DeLancrettLurpak said...

Zarin: I rasa sambal hijau u nampak gak rupa hijau sikit. I punya, yilek!

CikSom tak terbatuk2, dia dah sendawa, sebab kenyang, hehehhehe

DeLancrettLurpak said...

K.Mimi: asalkan tak sakit perut, sudeeeeeh.. kan?

DeLancrettLurpak said...

Manny: Aku nak coba goreng sayur guna tepung tok lok, mun jadi, nang aku tok bertekak org Jepun, hehehhe

DeLancrettLurpak said...

DaddyZiyyad: Saya boleh aje tak masak, tapi ada dua orang dalam rumah ini yg perlu makan nasik atau noodle.. hehehhe

dah nama tekak malaysia kannn? ehehehe.. lagipun omputih lagi over, fish and chips tu kan fried.. belum lagi ayam goreng dia, kebab la, ish ish ish, no wonder masing2 ada nilai BMI yg tinggi, heheheh

DeLancrettLurpak said...

CikSom: betol CikSom, sedappp!! Saya suka, sebab nak buat mmg senang.. Saya tak tumbuk sebab tak kuasa, pakai dry blender aje, heheheh

DeLancrettLurpak said...

Aliaa: Korang okla, buleh gak take turn masak.. Akak ni kena take turn dgn kedai, hehehehe

Cik Ina minat Do do Cheng said...

nampak simple, tapi mesti sedap tu.frst time tengok sotong goreng cam tu. cam ni bolehlah makcik tiru.

DeLancrettLurpak said...

Cik Ina M.D.D.C: Alah, rasanya lebih kurang sotong celup tepung, tapi sedap la kannn, heheheh

Related Posts with Thumbnails