Friday, 21 January 2011

Update on Salma-Hayek-To-Be

Mula - mula, saya malas nak diet.
Sebab makan itu sgt best!
Lepas itu, saya perasan jeans yang saya ada bersize 14 hanya ada dua yg boleh pakai.
Dan salah satu dari dua yang ada itu, dah koyak dkt lutut.
Kalau saya pakai karang yg koyak itu, nampak sgt saya ganas.
Jeans yg lain ada, tapi size 10 dan 12.
Oleh itu, terpaksalah  kurangkan makan.


Lepas tu, mak suruh saya tepon Jasin semalam.
Dia kata adik saya yg bujang trang tang tang itu hendak kawin.
Dah jumpe calon, so kalau buleh, sila balik masa raya.
Tapi merisik nya belum, bertunang lagi lah belum.
Saya yg naik "sheikh" seronok.
Padahal, masa cakap dkt phone saya eksyen kata "tgk la, kalau tiket murah".
Lepas tu, saya terus pikir.
Boleh makan durian dan seafood dkt Umbai, yippiee yay yay!!!
Eh kena buat baju kurung cantek.
Eh nanti nak ambik gambar family.
Syioknya.
Alamak, takuttt jadik paling gemok sekali.
Padahal saya mmg pun paling tembam sekali.
Kakak ipar saya, ka'e dan adik ipar saya, Azza adalah sgt kurus.
Tapi diorg makan banyak, badan tetaplah begitu, ciss!!!
Oleh itu, terpaksalah kurangkan makan.


Saya mula kurangkan makan sebenarnya selepas birthday Yaya-Yayen.
Masa itu, berat sudah melampaui batas, tidak sesuai dgn kerendangan saya, iaitu 67kg.
Kalau ia jadik 69kg, saya adalah obese.
Saya pun slow - slow kurangkan makan sambil gogop air banyak2.
Sedap rupanya air masak eh? Sedap + kelat gitu.
Dan pagi tadi lepas mandi pagi dah 2 hari tak mandi, saya timbang.
Yeay! Sudah 64.8kg.  Lost 2.2kg.
Secara purata saya hilang 400-500g per week.


Mari kita buat math moden sedikit.
(64.8-59.8) / 0.4 = 12.5 weeks
Round up aje la jadik 13 weeks.
.
.
.
.
.
Kalau saya gigih, hujung bulan April ini, BMI saya dah jadik normal.
Maknanya 5kg sudah hilang
Bila 5kg sudah hilang, automatically, saya boleh pakai jeans size 12.
Mari kita doakan saya berjaya mencapai apa yg saya mahu ok!



Sapa nak join Program Hitung Kalori ini?
5kg dalam 13 minggu?
21st April, kita timbang lagi.
Jom!!!

Photobucket

17 comments:

Ribbon Clown said...

count me in!!!!!! hehe

Ms.Lilies said...

aku jeles..
aku nak join!

d.a.m.i.q.u.l.a said...

omg same la kite,nak drop jeans size punye la seksa.skang dok jogging,kalo gemok balik tatau la.jgn terjun lombong sudah!

somuffins said...

DLL
Terasa cam nak beli w.scale baru untuk naikkan semangat. Scale lama tu dah macam jahhhatlah :-)

Fazira said...

nak join lah jugak!. boleh???
dah lama jugak fazira tak timbang berat badan nie...giler malas nak g timbang, takut kecewa melihat berat yg mendadak.

DeLancrettLurpak said...

Pe'jah: Babe,ko nye berat dah turun banyak kan before this. Cayok! Jom kurangkan another 5kg.. Kalau ia stubborn,sikit pun tak turun dalam masa 2weeks kan, you have to exercise, seriously.. hehhe

DeLancrettLurpak said...

K.Mimi: Jommm.. ajak Ayra sekali.. heheheh.. ayra kena nenen banyak2, nanti mak dia kurus, tu pasal kena ajak ayra.. hehehhe

DeLancrettLurpak said...

Damiqula: Ko pakai size apa? 10? nak jadik 8 ke? over la ko.. hehehe.. takpe, utk kepuasan diri sendiri, apa salahnye kannn?

DeLancrettLurpak said...

CikSom: Apasal CikSom? Scale CikSom bergerak ke kiri ehh? hehehhe

DeLancrettLurpak said...

Fazira: Naik ke berat fazira? Tak sgt kot kann? kalau dah umur 25 ke atas, dah start kena concern about weight.. jgn jadik mcm akak, umur 26 baru terpikir nak kurus.. heheh.. masa tu dah terlambat sebab dah pregnant.. hahaha

Fazira said...

hehehe...entahlah..dah lama tak naik scale nie...rasa macam dah berat..tapi as long as skinny jenas boleh pakai..oklah tu kan?? hihihi. tapi serius nak turun berat sampai 45kg!.

DeLancrettLurpak said...

Fazira: kalau 45kg, maknanya fazira bercita-cita nak pakai UK size 8 = US size 4?? biar betol? hehehe

DrSinga said...

nak jadik Hakim boleh?
.
.
ikhlas,
~saya yang dah topap 4 kg dalam masa 3 bulan terakhir ini~

DeLancrettLurpak said...

Ibusinga: Boleh sajaaa.. Hakim nanti kena bagi ucap kata.. sila prepare ucapan..

kalau hati senang, takpe naik 4-5kg pun, kannnn?

Ribbon Clown said...

okay, aku tgh PMS..nafsu makan meluap2 cis..asik turun naik 1 kg.. issk issk.. nak exercise, bukak je exercise video kt youtube, adam suh bukak barney dia plak..cis.. bukak komp satu lagi, pun dia suh tukau barney..

ok tu seme alasan.. hehe jum2 aku target by next week aku try turun lg 2 kg hahaha mari jogging setempat laju2..

DeLancrettLurpak said...

Pe'jah: Satu minggu turun 2kg? Hebatt!! Tapi kalau drastic sgt turun, nanti dia naik pun drastic gakk.. aku punya rate slow sedikit la, 0.4kg per week.. kalau aku rajin sikit jogging, aku rasa 0.5kg per week lah kott...

Aku pun tgh PMS, sekarang bile rasa lapar, aku makan cherry tomatoes, yum yummmm!!!

Ribbon Clown said...

eh mana ade 2 kg lam satu minggu.. tu time awal2 je..skang lam 0.2kg je.. sbb aku tak exercise and kadang2 curik makan nasik haha so turun naik la 1 kg.. skang insaf balik.. hehe aku menci PMS.. ngidam cam org preggy.. huhu

Related Posts with Thumbnails