Tuesday, 18 January 2011

Daily Maintenance Calories

Umur saya baru 29tahun. 
Berat 3 hari lepas 65.2.
Pagi tadi makan sesenduk nasi + telur goreng + sambal ikan bilis pastu  masa lunch layan mee kolok 2 mangkuk lalu takut nak timbang, ergh!
Anyway, cita - cita kedua saya ialah mempunyai berat badan unggul seperti berat badan yang berat sedikit sahaja daripada berat sebelum saya bergelar Puan, iaitu 119 pound = 54kg = 8st 7lb.


Oleh it saya mesti ambik calorie tidak lebih dari 2000 kCal per day DAN bersenam setiap hari, ok!
Apakah yg boleh dimakan untuk ngam-ngam dapat 2000kCal sahaja?
Huiii, banyak pilihan tu weh.

Breakfast 
Mee hoon goreng =550 kalori
Secawan teh 0 (dengan satu sudu teh gula) =17kalori

Lunch
Nasi putih satu setengah cawan = 260kalori
Sambal sotong (setengah cawan) = 55 kalori
Kari ayam berkuah = 250 kalori
Tembikai = 20kalori
Air masak

Tea
Secawan teh 0 (dengan satu sudu teh gula) =17kalori
Bubur kacang =100 kalori

Dinner
Mee sup (semangkuk) = 380 kalori
Air masak

Walawehhhh, baru 1649!!! 
Boleh tambah 10 cucuk sate =350 kalori (tak yah cicah kuah sate, kang tambah pulak kalori), barulah jadik 1999 kalori. 
Tapi kalau begini gayanya, berat kite gamaknye turun lagi slow dr sang kura-kura, tak gitu?
So, saya sekarang kalau buleh ambik 1500-1600 kalori per day sahaja. Kalau bulehhhh la

Sapa yg ikut diet yg kira calorie ini, anda mestila berhati-hati memilih jenis makanan.
Mesti pilih makanan yg membuatkan korang rasa kenyang lebih lama, ok?
Ini saya tepek lagi top tips to reduce calorie intake.

Dan yang paling best statement yg tak buleh blah, bikin membakar jiwa adalah 
"If you are fit and your muscles are toned, you’ll be burning substantially more energy than an unfit, inactive person — even if you’re just sitting on the settee"
Huwaaaaa!!! Mak ni punye routine sgt sedentary!!! Patut la org kurus maintain kurus, duduk atas kerusi aje dah hilang kalori. Jealous!!!
Sile selak dkt sourcenya, utk dptkan jenis exercise utk menguruskan drumstick korang.


FYI, kalau nak drop a dress size, normally you need to lose 5kg. Makna kata, kalau beratku 65.2 -2(5) = 64.2kg, as in hilang 10kg la kan. Ini bermakna dr size 12, saya berjaya turun ke size 8. Wahhh, gilak, boleh masuk kedai Levi's Malaysia balik (Levi's kat Malaysia saja tau ambik size sampai 30 aje utk pompuan, tak penah jumpe yg besauuu). Ok dah. Berhenti berangan sebelum diri sendiri muntah darah.


Photobucket

8 comments:

kucingorengemok said...

saya rasa saya fit (la jugak)... sbb tu sebagai exercise saya hanya perlu goyang²kan jari² kaki, 357 kalori terbakar secara mudah! haha :)

bujal X said...

saya perlu makan 3 kali ganda kalori lebih dari makcik~

matilah saya pagi2 kena 3 pinggan mihon goreng~~

haha~~

DeLancrettLurpak said...

KOG: Cer try, duk diam2, kelip2 mata aje, body parts lain jgn goyang, pastu timbang, turun tak berat, wakakakaka

DeLancrettLurpak said...

Bujal: Oh tidak Bujal!! Kalau begitu, umur 40tahun, berat ko sudah jadik 200kg!! bahayaaa!! Sian mamaainul tauuuu.. hehehehe

Tijah said...

wahh! kena la stop mengkonsium lurpak nampaknyer nih...

DeLancrettLurpak said...

Kak Tij: "Life Without Butter is Not Worth Living"


"Eat butter first, and eat it last, and live till a hundred years be past." -Old Dutch proverb

So, wajib la makan butter walaupun sekelumit cuma.. echeh! hehehehe

Tyha said...

Assalammualaikum...TQ singgah blog akak.

Nak kurus ye...akak setuju kalau dikatakan makan apa saja tapi kena jaga apa kita makan.

Paling mudah,jgn ambik makanan/minum manis banyak. Makan kena ikut time....lunch jgn lebih dari kul 2.Banyakkan minum air masak,makan buah sebelum makan nasi,no air gas,no air sejuk.Walaupon lambat...tapi berat kita boleh maintain dan x mudah naik.

DeLancrettLurpak said...

Tyha: Betol kak Tyha. Minum air and makan buah sebelum ambik heavy meals, adalah mujarab! Hehehe..

Related Posts with Thumbnails