Monday, 29 November 2010

Khaki

Walaupun the temperature was down at -9,  we all berjaya jugak pergi ke Car boot at Cheltenhem Spa Racecourse. Kepada sesiapa peminat tegar car boot, sile la pegi sebab ia bukak sampai christmas.  Since abah will going back to Malaysia next week, so takde masa lain nak pegi car boot, so kami tabahkan hati, pakai baju tebal-tebal and with glove, berjaya la tawaf the car boot. Hasilnya hidung masing-masing merah gile. As usual, macam-macam ada di car boot. Sempat la saya beli fresh veggies and mmg dah lama carik ini, since baca dkt blog DrNotts.
Si penjual tu kata ada org panggil Sharon fruits, ada panggil Persimmon and some called it Khaki. I asked him, are all names referring to the same fruit. He said yes but no, it depends on the size. Yg kecik itu di panggil sharon fruits. Yg lonjong macam yg saya beli di panggil khaki. Persimmon tu pulak saya agak nama glemer la..heheheh.

Balik rumah, mak saya kata, "wah dkt England pun ada jual terung asam dayak". Saya pun pikir bile pulak saya beli terung dayak, oh rupanya mak saya refer kepada buah ini. Dkt Sarawak ada jual satu buah yg betol2 mcm buah persimmon ni, namanye terung asam dayak atau nama omputihnye sour brinjal. Mak saya masak asam pedas letak terung dayak ni. Sedap katanya, saya tak penah makan la.

Saya pernah makan this persimmon fruit masa dkt Kuching. Tapi tak ingat cara makannya. So bile dah potong-potong mcm di atas, saya terus la ngap. Sekali kau, pahit kejung!!! Lepas makan, baru abah kata, sapa suruh makan kulitnya, kan dah kelat. Hehehehe.

DrNotts, mahal la pulak buah ini. Saya beli Khaki ni two for a pound. Kalau yg sharon fruits tu pulak 4 for a pound. Korang beli berapa?


Photobucket

14 comments:

Ms.Lilies said...

Tima kasih laling....

New knowledge utk aku ni...
Sungguh la ketinggalan buah-buahan kan

Cik Lurpak said...

K.Mimi: u r welkam! Musim buah apa kat Malaysia weh? Deghoyan dah berbunge ke?

Faizal n Fashitah said...

Serious kamek sik penah makan buah tok hehe. Yahhh sejok2 gia sempat juak turun car boot eh ekeke..

Lady Arween said...

Kat sini..bukan musim lagi..sebiji RM 2 lbh..Musim tu merujuk..buah2 nie sampai dr Korea la ek..bukan Malaysia..hihihihi

Cik Lurpak said...

Faizal: Carik buah tuk di Satok nun.. apa jak la sekda di Satok, semua ada hehehe...

Ni la gaya, ngembak pelancong tok eh.. hehehe..sejok pun sejok lah, janji pelancong puas ati.. hehehe

Cik Lurpak said...

LA: Ohh, dia import dr Korea eh? baru la saya tau.. mahal juge kat Malaysia ye

nottingham said...

Kalau sharon fruit murah sikit enam bijik sepound. itu pun si aliaa beli kat market. tapi kalau kat asda, tiga biji sepound. tapi nasib baik awak bagi tau yang kecil sharon fruit rupanya. i tot, sharon fruit ke, persimmon ke, pisang kaki (eh, entah2 orang malaysia cipta tu dari perkataan khaki tu tak!!) sama jek. tapi kat malaysia dah try beli dulu, cuma tak manis pun.

kenduri sharon fruit ler kita ye!

Cik Lurpak said...

AuntyNotts: Saya rasa org Malaysia mmg tiru la nama khaki tu..

Untung si Sharon eh, org bubuh nama dia dkt buah ni.. dah la manis-manis kelat.. hehehhe

Nanti saya nak pi carik lagi, mcm nak lagi dan lagi.. heheheh

somuffins said...

CL
Selalunya buah tu dijual RM2.50 sebiji tapi kekadang harga tu dinaikkan sket.

Saja nak share, masuk bilik air Harrods jer dah sepound (1996 currency <> RM4+)

shahibbul said...

kat batu pahat sebijik RM1. Buah ni asal korea (jurujual tu cakap lah)

Cik Lurpak said...

CikSom: masuk bilik air Harrods kena bayar eh? Saya masuk baru-baru ni free aje, tapi attendant toilet tu asik la pandang saya, mintak tips kot.. heheheh

Cik Lurpak said...

Shahibbul: Eh murah pulak dkt BP eh.. Mesti org BP ni beli kenyit2 mata eh, tu yg dpt murah.. hehehe

DrSinga said...

KOG ajar saya.. tu 'buah kasemak'

Cik Lurpak said...

oh ye ke? kena tambah dalam wiki tu.. sebab org melayu tahu as pisang kaki aje..

Related Posts with Thumbnails