Saturday, 16 October 2010

Thanks Gomen!

Masa saya pegi BTN dulu, encik fasi suruh saya tulis surat kepada kerajaan tanda terima kasih sebab saya banyak pakai duit kerajaan dr saya form 1. 
Saya rasa betul juga.
Tapi saya sedang fikir jenis surat mcmana nak tulis.
Adakah surat kepada keluarga yg bermula dengan "Ke hadapan  kerajaan"?
Adakah surat rasmi seperti laporan masalah pegawai kerajaan yg malas?
Ataupun surat tunjuk sebab?
Kalau saya dah come out dgn option yg sesuai, saya akan tulis surat.
Sekejap, nak address kepada siapa?
Takkan nak tulis,
Kepada: Kerajaan Malaysia, Malaysia.
Nanti abg posmen marah saya.
Hemmphhh!




Anyway, budget 2011 banyak habuan hebat. Ini saya rasa. Saya tak tahu apa kamu rasa. Kamu sharelah ya. Ini highlight budget yg saya berkenan (read: paham la, yg ko merepek pasal ekonomi, haram la aku paham kannn).


1. Government will allow flexibility to self-determine fully-paid maternity leave, not exceeding 90 days from the current 60 days
Weehoooo!! Mari beranak beramai2. Ini no satu perkara yg saya amat berkenan sebab sgt penting dan saya sgt suka!


2.To assist children, particularly low-income, excel academically, the 1MDB will provide multi-vitamins for primary school pupils
Bagus. Tapi ingat, make sure semua budak dr family low-income dpt, jgn ngelat! Yang mampu, tak payah la. Beli kat tesco kan ada.


3. The Govt agrees to abolish the Competency Level Assessment/PTK and replace with a more suitable evaluation system by June 2011
Erk, sistem yg macamana kah? Susah kah? Apa-apa sahajalah, asalkan mutu terjamin dan asalkan yg benar-benar berkualiti sahaja yg dpt naik pangkat. Jangan yg prestasi ntah hapa hapa tapi portfolio bukan main tebal dan tiada "isi"!!!


4. Civil servant burden in coping with schooling expenses to be reduced by providing a Special Financial Assistance of RM500
Cuepacs mintak 2 bulan kan? Jangan harap la weh.. Ini pun dah kira elok benar. Alhamdulillah.


5.RM70m allocated for programs with select NGOs to help Govt strengthen family institution and address social ills eg baby dumping
Sila salurkan dgn betol. Banyak tu 70 million!!!  


6. RM350m allocated to implement various programmes to combat crime, including burglary, motorcycle and car thefts
Tak payah la kot beli kereta power2 dgn alasan nak kejar pencuri. Tapi saya rasa letak la banyak polis peronda. Kalau ada polis peronda banyak, saya rasa sgt selamat. "Police entry want to jaga, Polis mati pencuri jaga", korang ingat tak game ni?


7. Toll rates in four highways owned by PLUS Expressway Berhad will not be raised for the next five years, effective immediately
Yeay! Ayer Keroh-KLIA tiada masalah lagi untuk 5 tahun.


8. First-time house buyers will be given stamp duty exemption of 50% on instruments of transfer on a house price not exceeding RM350k.
Takpelah takde rezeki saya. Org lain yg baru nak beli rumah tahun depan untungla. Kalau ada duit lebih yg tak tau nak campak mana, beli la satu. heheheh.


9. Government will provide 40 1Malaysia TASKA to assist women to obtain quality childcare and early education for their children.
40 aje? Takpelah, untuk permulaan.  Lebih baik dari takde. Tapi please la pantau kes kematian baby ni. Buat saya seram sejuk pulak. Ambikla tindakan sewajarnya. Pihak yg berwajib sila buat lawatan mengejut selalu ye. Mengejut as in takde tip off langsung, macam ala-ala ko buat birthday suprise.


10. The Government proposes that the rate of service tax be increased from 5% to 6%.
Bagusla increase kalau servicenya bagus. Kalau tak, kirim salam lah. Ini juga bermakna, kurangkan makan diluar, masak dirumah. Service tax dirumah sila claim dr wang perbelanjaan rumah ye.


11. The Government proposes that sales tax be exempted on all types of mobile phones
Bahagia la orang-orang yg gila henfon. Saya tak minat kecuali org nak bagi. Hehehehe.




Tapi yang ni saya tak paham.
A new landmark, Warisan Merdeka, is expected to be completed in 2020. It will include a 100-storey tower, the tallest in Malaysia

 Why? Why must build another one? Kalau ada dengar reason gomen nak buat ini, sila bgtau. 


Photobucket

14 comments:

CikSengal said...

mimah..

yang no 1 tu ramai orang suka kan.. tapi dia kata cuti bersalin tetap 300 hari sepanjang perkhidmatan.. maknanya dulu betul laa boleh cuti sampai lahir 5 anak.. skarang kalau 90 hari 3 anak je.. ehh.. betul ke aku kira ni.. hehehe..

yang no 3 tu, kalau kat ums ni dah pakai sistem CPD.. pergi je mana2 career development punye kursus dapat laa certain point.. kumpul laa point tu ala2 bonuslink.. lets say nak setarakan dengan PTK kena 24 points.. so cukupkan 24 points tu.. pergi laa kursus mana2 anjuran dalam ke luar ke janji career development.. dah cukup points, tinggal buat assignment seketul 2 then dapat laa PTK3 and so on.. tapi bila dah mansuh macam ni dan nak diperkenalkan sistem baru, tatau plak CPD ni masih relevan lagi ke tak kat ums ni.. yang bestnye camni pendaftar takde hak untuk halang kita pi kursus mana2 kat luar.. dah diorang suruh pi kursus kan.. cannot say no laa kalau kita nak pergi.. hahahaha.. pikir jalan je aku ni.. :p

yang no 4 tu aku suka walaupun tak banyak mana.. aku takde anak so buat perbelanjaan sekolah aku ler.. kekeke..

yang last tu aku pun tak paham.. sila laa ko explain pada aku bila dah dapat jawapannye..

DrSinga said...

no 7:
macamlah ko balik tiap-tiap bulannn.....
:P

.
.

somuffins said...

CL
No. 7 sangat applicable untuk I, almaklum ...

Warisan Merdeka tu tak perlu dibina; lebih baik improvekan keadaan/prasarana hospital2 kerajaan terutama ward kanak2.

Faizal n Fashitah said...

Kamek 1st time nak meli rumah yahuu! ehek.

No 6 - Gomen tak nambah gik Evo 10 ka? huhu..

Anyway, I dunno apa yang ada dalam area Warisan Merdeka ya. Probably some sort of new mega city. Ermm mun 2020 logic juak la.. mungkin by that time population dah makin bertambah, negara makin maju, etc..

Ms.Lilies said...

bina bangunan tinggi2?
berlumba2 kan...
tanda2 kiamat huhu

Cik Lurpak said...

Yatt: Phew, nasib baik target aku 3 org anak je.. itu je yg mental aku buleh cope.. hehehehe

Ntah hapa la sistem diorg nak buat ...jgn yg menyesakkan kepala sudehh

ah ko, mesti ko buat beli tiket flight pegi Indon, macam la aku taktau.. hehehe

tu la, aku pun tak paham nombor last tu, konpoius patik!

Cik Lurpak said...

Ibusinga: A year before saya dtg UK, saya balik Melaka sebulan setengah sekali tauuu.. hehehhe.. anak yg baik gitu, padahal nak makan dkt umbai.. hehehhe

Cik Lurpak said...

CikSom berulang ke mana yg lalu PLUS bagai ni?

kan? saya tgk wad kanak-kanak yg paling canggih di Malaysia adalah dkt hospital yg dkt cheras tu.. tu jek la pun.. bila sepital gomen in terms of ward nak improve ek... doctornye dah bagus dah .. ward aje masalahnye...

Cik Lurpak said...

Faizal: yadehhh!! sine tek plan meli rumah? area umah dibeli kmk ri ya tinggal corner ajak.. tapi mun ktk meli ya sik pat la exemption ya sebab nya rega 484k...dkt taman bukit siol kacak juak rumah aie, 280++ pia ajak...

apa gik la gomen tuk.. sekolah disarawak banyak perlu upgrade.. gagonya molah benda kedak ya aie..

Cik Lurpak said...

K.Mimi: India lagi ganas.. ada sorang tycoon tu buat rumah dia 27 tingkat!!! siap ada car park.. siap ada ballroom.. and wayang..gilos!! dah kaya, kaya bebeno, yg miskin merempat.. donia donia!!!

Ribbon Clown said...

aku suka semua..tapi aku skang tak stay malaysia..satu pun tak rasa..sedih uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!

umah pun dah beli..cis.. uwaaaa

tp kat singapre cuti bersalin sapai empat bulan..jgn marah ;p

lariii..

Cik Lurpak said...

cuba ko buat pe'jah, dpt kerja terus beranak, hehehehe.. gaji jalan, tapi dok rumah, syiok weh!!!

Ribbon Clown said...

hahaha..dpt keje trus beranak..tak tahan hahaha.. tunggu la gak sethn kt ye pun.. ;p

aku tunggu ko dpt second baby baru aku join hahaha

Cik Lurpak said...

huihh, , aku lambat lagi wehhh, kasik baby PhD ini "besar" dulu ..eheheh

Related Posts with Thumbnails