Tuesday, 26 October 2010

Kawan

Read Aliaa Notts's post on friends.
Dunia ini penuh org yg selfish dan kejam kan?
Kawan ada macam-macam jenis.
Yang kita jumpa dari kita kecik sampai la besar.


Ada kawan baik, bertanya khabar sekiranya musibah melanda.
Ada kawan baik, dia tolong pastu tak mengungkit.
Ada kawan baik, suka masak untuk saya, ini yg saya suka, heheheh.
Ada kawan baik, kalau saya menangis, dia tlg dengar ketidakrasionalan saya tanpa memberi apa-apa cadangan, best begitu
Ada kawan baik, sanggup susah dan sedih kerana saya, 2-3 tahun lepas tu baru saya tahu saya telah menyusahkan dia dengan tidak sengaja.
Ada kawan maya baik, suka gurau-gurau, cececece, sapa terasa, sila senyum.
Saya dah jumpa dah jenis-jenis yg ini.
Terima kasih semua.


Ini contoh kawan saya.
Kawan sejak form 1.
Parents dia pun berkawan dengan parents saya.
Dia lahir 15 hari sebelum saya dan katil mak dia dan mak saya bersebelahan masa di Hospital Lumut.
Terima kasih ye dtg walaupun breakfast terakhir bersama, kawan saya kena masak untuk kami semua.
Sebab Mrkamahkamah dah kena asthma attack.
Saya hanya sempat masak yg simple-simple saja sepanjang dia ada dirumah.
Lenkali dtg Kuching, saya masak sedap2, eh eh, silap-silap kedai yg masakkan. Hehehe.


Saya sayang kawan-kawan saya.

Tapi tidak semua kawan saya macam itu.
Saya dah jumpa juge yg totally pain in the a**.
Ada juga kawan yg patut kita elakkan dr berkawan.
Terutamanya yg jenis bongkak tak tentu pasal sebab dia rasa dia la yg paling gah.
Dia hanya akan baik dgn org yg ada berkepentingan dgn diri dia.
Ataupun dengan org-org yg dia rasa sama gah macam diri dia.
Kalau kau penting, no phone kau ada dalam speed dial dia.
Kalau kau dah takda kepentingan dalam hidup dia buat masa itu, dia akan lupakan kau dalam sekelip mata.
Kalau tetiba kau ni penting, cthnya kau tetiba naik pangkat jadik pengarah HR satu company, wah terus kau VIP dalam hidup dia.
Dan saat yg paling kejam, apabila dia menyenaraikan kawan-kawan mengikut senarai kepentingan dia dan saya terbaca dan saya masih ingat yg saya tak nampak nama saya.
Kalau saya dpt reformat otak saya, saya akan delete mereka-mereka ini dalam otak 500GB saya ini.


Watai, thanks sebab dengar aku mengaruts malam sebelum ko balik, heheheh.

Photobucket

26 comments:

Siti Fatimah said...

agak2 aku stok kwn kau yg mana satu ek. hihihihi

DrSinga said...

saya kawan awak kannn???
:)

Ms.Lilies said...

Jgnla format otak tu...ngeri lak aku dgr hehehe

somuffins said...

CL
I terasa nak senyum ... tak kira, nak senyum jugaaak :-)

fika79 said...

aku pun nak senyum...tp siyes,kn best klu blh permanent delete kawan yg a** hole tu...anak kamu sudah ok ka???

Cik Lurpak said...

Siti: Kau adalah stok geng untuk berjimba2 dan mengaruts yg best!!!

Cik Lurpak said...

Ibusinga: Kawan maya yg best tapi garang.. takutttt!!!

Cik Lurpak said...

K.mimi: Kalu nak format kepala ni, kena buat partition dulu k.mimi.. kena format certain partition aje.. kang terdelete semua, terus lupa password blogspot ni haa.. hehehehe

Cik Lurpak said...

CikSom: senyum ciksom, jgn tak senyum .. hehehe.. jgn sengih macam kerang busuk sudeh.. hehehe..

Cik Lurpak said...

Fika79: kalau dapat delete, kalau buleh lupa segala2 detail tentang mereka, mmg best!

anak saya dah ok.. cuma coughing jek la.. ada phlegm lagi tu dalam tekak dia.. rasa nak ku korek2 tekak dia kasik keluar itu phlegm.. geram!!

julie^beth said...

ada orang yang selalu lupa yang di tak selalunya berada kat atas. satu hari dia jaatuh gedebuk, baru dia dapat view dari bawah.

nottingham said...

lurpak,


sebab tu agaknya auntie ni kurang kawan kot! sebab dah alami semua di atas. takut terkena lagi, baik diam jekan.

auntie ada sorang kawan baik hingga kini, dari degree, masters dan phd. semua dari universiti yang sama. walaupun dia dah dapat AP (dan auntie belum lagi), dia tetap kawan yang baik.

also, we always say that we miss each other, although just a line kat text message! cool right!

Cik Lurpak said...

Aliaa: Kalau dah kat bawah, sakit juge baring atas lantai, pastu rasa sgt hina dina kannnn.. isk isk.. masa tu baru insap!!

Cik Lurpak said...

Aunty Notts: It's not a quantity that we're looking for, it's quality kannn?

bobotnear said...

mim..try kasi minum 100plus utk buang phlegm..

Cik Lurpak said...

Mileen, tak berani nak bg air gas la kat dia.. esok nak jumpa GP, maybe nak request allergy test kot...

ayam said...

bekawan dengan jin lagi best

Cik Lurpak said...

sile la berkawan dgn jin, kalaau berani!! balik rumah maktam pun takut, chaitt!!!

Ribbon Clown said...

bestnye dapat jupe watai.. yaya baik dah?

susah nak carik kwn yg betul2 kawan.. kawan makan kawan ramai.. agree tang quality is better than quantity.. kita stay geng online eh mimah.. hehe

Faizal n Fashitah said...

Kamek kawan yang camne ka hoh? XD

Suria Shahril said...

mestila best jumpa aku....pe'jah...ko kat singapore kan....aku nak dtg bleh?....meh gossip ngan aku pulak.....kuang kuang kuang....

mimah: aku nak buat list...ko nak masuk dalam friend list aku....rasuah clarks dulu....kah kah kah....

Cik Lurpak said...

Pe'jah: Yaya dah ok. Wheezing dah hilang but still coughing.Esok nak pi mintak second inhaler+spacer untuk letak kat school, cikgu yaya pulak yg lelebih nervous.

Ko ngan aku sentiasa ada jalan nak connect. Dari tulis surat sampai la blogging.. hahahaha.. syiok kan pe'jah?

Cik Lurpak said...

Faizal: Ktk kawan kei molah lawak pelik2.. heheheh..

Kmk dgr ada kedei raja ayam penyet di kuching.. urg padah nyaman ada jak, sine kah? ktk tauk kaa?

Cik Lurpak said...

watai: kalau setakat pegi singapore guna free ticket, takde maknanye.. tapi sale dkt singapore boleh tahan wehh.. i like!!!

kalau aku bagi kasut clark, ko letak nama aku paling atas sekali. hahaha. Walaupun kasut tu aku beli a pound aje.. hahahahha.

Suria Shahril said...

haih....ayat dengki napak yg paling ataih tuh....kih kih kih...aku pun penah dgr...kat spore penah ade sale utk malaysian...satu sing sama ngan satu rm...sgt menariksssss....

Cik Lurpak said...

lupa pulak kalau ko shopping di singapore, and naik flights, ko buleh claim tax dkt airport...

hoh ye ke? dulu la punye promo ek? aku pegi sekali aje masa christmas sale, tapi tu dah cukup best dah aku rasa.. heheheh

Related Posts with Thumbnails