Wednesday, 1 September 2010

Iftar 21




When I really craved for something, I would go to MyResipi and search for the best recipe. But when I don't have any idea to cook, I normally would visit Kak Nor's blog. Sebab nampak sedap aje semua yg dia masak, heheheh. So I did visit Kak Nor's blog today and cantek sungguh rupa roti jalanya. The original recipe came from Kak Ummi. Kak Nor, I  Ctrl-C and Ctrl-P the recipe for my later reference ya. Puas ku tenung freezer itu, I have chicken, ikan selar kuning, ikan patin, mutton, prawns and beefs. Last sekali I chose mutton for today's curry to go with roti jala. 




ROTI JALA by Ummi 
2 cawan tepung gandum
2 cawan air
1 bj telur
1 sudu kecik garam halus
beberapa titik pewarna kuning

Masukkan semua bahan ke dalam blender dan blend hingga semua sabati. 
Perapkan selama 1/2 jam .
Panaskan kuali dgn api sederhana.
Sediakan kuali leper non-stick dan masukkan kedalam acuan roti jala.
Tebar/kirai adunan atas kuali.
Biarkan hingga roti jala tu masak.
Angkat dan gulung/lipat ikut citarasa masing2.




Safiah Taman Universiti leh tutup la sebab aku dah pandai buat kari kambeng. Bulan posa kan badanku ringan sikit, boleh la masok bakul, pastu angkat sendiri. Hehehe.

10 comments:

Lady Arween said...

awat roti jala kaler hijua..cari kelainan ka?

fika79 said...

mimah..tetiba samala..smlm pun buat roti jqla jugak..haha!

AngahSayang2314 said...

salam...

oo suka kambing ke?? angah tak bole makan kambing bahaya.... ooo

Cik Lurpak said...

LA: color kuning kami dah expired..mujoq kami tak letak warna biru, kalau tak naya! hehehe

Cik Lurpak said...

Fiqa: sedapppp kan roti jala.. baru pas sahur ni, sahur pun makan roti jala..oh sedapppp!!!

Cik Lurpak said...

Angah: Sgt suka kamben.. takde bahaya la kambing tu... tak caya sile google...asalkan berpada2 dalam pemakanan kita, Insya-ALLAH ok.. :-)

Rozie said...

baru nak tanya jugak kenapa roti jala kaler hijau. hakhakhak. len kali tade pewarna kuning letak kunyit sket kakak. nnt raya buat kari kambeng eh. nyum nyum nyum...kari akak mmg terbaik lah!

Cik Lurpak said...

Rozie: color kunyit tu tak menyengat mcm guna coloring.. tu pasal tak letak.. kari tu belom letak kas2 lagi tu, kalau letak, taktau la apa jadikkan.. heheheh

DrSinga said...

ku sangkakan kuih ketayap!!!!!!!!

Cik Lurpak said...

ibusinga: kuih ketayap? oh kuih yg ada inti kelapa tu eh?sedap tapi nanti banyak cacing hehehhe

Related Posts with Thumbnails