Tuesday, 10 August 2010

Birmingham->Stoke-on-Trent->Manchester->Bristol

Our mission on Sunday was to leave Birmingham at 9am, but we end up terkocoh kacah at 11am. Ye lah, Ayu made mee sup power for breakfast and I made siaran ulang tayang for pecal, yummeh bebeh! First destination, Stoke-on-Trent, specifically Royal Doulton and Wedgwood outlet. 
Oleh kerana saya bukan pengumpul tegar pinggan mangkuk, hanya berjaya merembat satu tea set untuk saya pakai ketika minum petang sambil makan cucur pisang yg dibeli dr gerai di Gita. 

Next was Manchester. I was looking for asian restaurant in Manchester and I found out about Ning. I read so many bad reviews about Ning but still lah nak pegi kan. Pusing-pusing that area cari, sekali kau, tutup! Dah la acik tgh kebulur ni! So, dgn muka bengang2, we went straight to Travelodge to check-in. There is a bar and restaurant next to Oldham Travelodge and we can see clearly on the banner outside the restaurant saying that Fish and Chips for GBP3.99. Waah!!! Apa lagi, laju lah kami masuk ke restaurant itu.
Rasa macam fish and chips yg normal.
Sebab saya tamak dan fish and chips itu murah, saya order calamari with salt and pepper.

Masa tgh bayar, saya jadik terkejut beruk. Sebab harga fish and chips adalah 7.95 sebab hari itu adalah hari ahad. Bengang! Misleading advertisement! Agak2 kalau saya nak saman, ada lawyer nak layan saya tak?

Then, we went back to the hotel, eh hotel ke, ke bilik tumpangan? Sebab takde swimming pool, tak leh panggil hotel! Google2, carik tempat best utk ditgk dkt Manchester. Oh rupanya takde tempat best dkt Manchesterm, chaitt!!Maafkan saya, saya takda kawan duduk di Manchester, so kami hilang arah gitu. Encik google pun macam tak support je cuti-cuti Manchester. So, the next day kami pegi mana, cuba teka??

Oh kami pegi Currys clearance outlet, usha2 stove utk saya sebab saya berangan nak jadik "chef celup" balik Malaysia nanti. Stove 5 burner tu amat mahal, cancel jadik chef! Angan-angan untuk train Mrkamahkamah jadik pastry chef pun musnah sebab Kenwood mixer itu mahal, ish ish. Then pegi Wing Yip beli mee hoon sekotak besar utk Kak Wan dan ayam2, daging and beras dkt Al-Halal. Beli sayur bendi aje, sebab bendi je sedap, motif? Gila jauh kau shopping groceries!!!  Alhalal Manchester murah lah! Oh, dkt Wing Yip saya jumpa
Weehoo!! Choco Pie tu!! T-bag kalau dpt ni, tak toleh kiri dan kanan dah. Kena sorok lah, lusa dah Ramadhan.
Biskut gula ping pong.
First time cuba dan makan.
Mrkamahkamah said
"Betol betol Ho Liao"

After that, perut sudah gigil. We found out that there is a Malay+Thai restaurant yg halal, named Jati. Off we went, pusing2 cari Jati. Nan-ado. Yg jumpenya adalah Oriental Fusion dkt lokasi yg sepatutnya Jati. Adakah mereka salah eja, tapi takkan lah lari habis sampai jadik Oriental Fusion? Dah la takde tempat parking utk we all turun and tanya elok2 kan. Dah la hujan lebat. So, bengang + lapar = terus pegi Trafford Centre. The first thing to do when we arrived at Trafford Centre was to check the shops directory. Weehoo, banyak kedai halal!
We decided to dine in this restaurant because dia letak situ "All meats served are halal", tapi ko kena sambung la sendiri dalam hati "except alvavi".
 Wahhh, ada itik!!
Appetizer:  Chicken Soup with corn served with prawn crackers. Sedap juge, tapi biasa aje.
Starter : Aromatic Crispy Duck served with steamed rice paper, cucumber, leak and Hoi Sin Sauce.
Gile kau!!! Ini paling sedap ni!! Ambil semua benda tu, letak atas rice paper tu dan ngap!! Rasa nak gi tapau whole duck, tapi malangnye harga a whole duck adalah GBP28, pengsan bangun balik pun tak buleh nak beli.  Next time kalau tetiba saya pegi Manchester, pastinya ini adalah one of the reasons, seriously! Eh jap, what is the difference between starter and appetizer??
Main course (counter-clock wise):
Egg fried rice
Sizzling chicken with autumn fruit sauce.
Beef with green peppers in black pepper sauce.
Stir fry mixed vegetables in garlic sauce.
Semua sedap!
Saya suka beef itu!!
T-bag suka chicken itu!!
Mrkamahkamah suka buat kecoh, pura-pura taknak makan, lepas mak pak dia belasah semua makanan, baru dia terhegeh-hegeh kata "want rice", chaittt!!!!

Muka yg kenyang tapi bengang sebab tak buleh nak terima hakikat sekor itik yg sedap tu sungguh mahal. Eh eh, tgk perut saya, saya tak tahan napas. Spanx la babe, spanx!! Oh spanx ada jual utk lengan tak? Tgk tangan saya, dah buleh join gusti lengan. Oh ya, kamu kamu mesti tilik kan bag plastic saya tu, oh itu bag plastic saya saja bawak jalan2 dgn harapan org pikir saya banyak duit selalu shopping, tapi nan-ado!

Oklah, ni bukti saya dah ada depan stadium Manchester City.
Tgk bintik2 hujan atas cermin kereta.  Kami tak leh pegi Old Trafford, sebab kami taknak buat kontroversi, hahahahah!

Sekian. Saya penat dan kenyang lepas makan mee betol-betol ho liao.

9 comments:

melissa said...

kak mimah,

kompom ke halal kedai itik tu hahahaha sejak2 duduk US nie selalu tertipu, kata halal, rupanya bukan babi aje..ayam tak semelih pon kata halal hahahaha..saya dok cakap dgn rozie, waktu saya kat UK asal ada sign halal semua saya belasah, lepas tu tersedar bila dah sampai US nie huhuhu depa nie ingat asal bukan babi semua halalllllllllll

kucingorengemok said...

i nak order spanx utk dagu 4 lapis, ada jual tak? hahaha

Budak Lurpak said...

Farah: oh, ko jgn risau.. dkt UK skang ni dah canggih.. dia takut kite taknak masok kedai dia, dia siap tampal sijil la apa la.. so semalam, kami siap check sijil dia, pastuh terus makan.. hahahah..

Budak Lurpak said...

KOG: mati la satu bdn nak pakai spanx.. kalau dah ada sagging eye, carik spanx mata.. hahahhahahah.. gilos!

Lady Arween said...

Salam Ramadhan...Share2 la resepi org UK ek..blh kita kat sini..fussion kan :)

Budak Lurpak said...

LA: Selamat berpuasa LA. Bulan 8 dan 9 bulan ni busy. Entah2 nanti saya masak ayam kicap aje.. hehehhehe

Huda said...

Sekarang Royal doulton makin mahal je tgk online, berganda2 harga sejak tukar administration..

Budak Lurpak said...

Huda: mmg mahal weh, aku pegi tgk kat outlet dia, dia kan letak harga asal dia and harga outlet juge.. satu teapot tu GBP130++, gile.. tapi pi sana, dpt la dalam gbp30++, itu outlet tak sale, kalau sale, mmg berbaloi la.. weh, aku suruh kawan aku, faizah beli spanx kat kedai mu, ada hantar lagi balik mesia dak?

Secret Arcade said...

aku borong royal doulton ms store closing down kat Dover awal thn ni..20 pieces signature gold dinnerset aku dpt GBP 25..teapot boleh dpt gbp8.50 jer..masa tu ada sale 20 pieces old country roses gbp100..tp laki aku xbg beli..design orang tua..skrg tgk harga online dkt 300..
-Huda-

Related Posts with Thumbnails